Camilla Mehlsen: Influencernes nye plads i de etablerede mediers økosystem – mellem underholdning, meninger og journalistik

15.05.2021


PODCAST: I oplysningstiden var ambitionen, at mere information – læs: viden – skulle styrke både den individuelle autonomi og det kollektive demokrati. Men har informationen idag nået et omfang, hvor den er blevet en byrde i stedet for et gode? Dét spørgsmål stiller professor Vincent F. Hendricks (grundlægger og leder af Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved Københavns Universitet) til en række kyndige gæster, der i disse år beskæftiger sig indgående med udviklingen og dens perspektiver:

Sidste år slog beskrev Camilla Mehlsen i en ny undersøgelse af influensernes voksende betydning i mediebilledet – som aktører, der ikke kun udfordrer de gamle medier i kampen om annoncekroner men også, når det gælder: Indhold. Mehlsen arbejder idag for Børns Vilkår, hun var tidligere journalistisk lektor på Center for Journalistik, SDU og er indehaver af research- og medievirksomheden Mehlsen Media. Hun er gæst i afsnit 3 af “Digitaliseringens Tid”.

Afsnit 3: Camilla Mehlsen, Børns Vilkår: Om influencere, børn og unge på nettet og digitale svigt

Hør afsnittet herunder, på iTunes eller RÆSONs Soundcloud:



Afsnit 2: Frederik Stjernfelt: Rigtigt at fjerne Trump fra Facebook. Forkert ikke at lukke ham ind igen

Hør afsnittet herunder, på iTunes eller RÆSONs Soundcloud:



Afsnit 1: Imran Rashid (aktuel med bogen “Mærkbarhed”): Bruger, borger … og et mærkbart menneske

Hør afsnittet herunder, på iTunes eller RÆSONs Soundcloud:




ILLUSTRATION: Pressefoto