Lars Bangert Struwe: Kritikken af Danmarks forsvarspolitik var helt fair. Nu er det pinedød nødvendigt at komme videre

30.12.2024


Den danske sikkerhedspolitiske debat er blevet ufattelig simpel – visionsløs, fejlfyldt og først og sidst: Præget af vrede. Nu må kritikerne vise, at de kan vende vrissenheden til noget konstruktivt.

Opinion af Lars Bangert Struwe

JEG BLEV FORLEDEN mindet om en artikel, hvor en skribent beskrev man dynamikkerne på et typisk lærerværelse – og hvordan en gruppe af ældre lærere kunne afvise fornyelse og bremse udviklingen (Information, 2013). I dag er den danske sikkerhedspolitiske debat præget af den samme mentalitet. Nogle i typisk den ældre generation taler om, hvordan alting var bedre for 10, 15 eller 30 år siden. De mangler at erkende, at statsminister Mette Frederiksen, udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen og forsvarsminister Troels Lund Poulsen RENT FAKTISK søger at skabe en ny sikkerhedspolitik, hvor der afsættes et stort milliardbeløb til Forsvaret. Det er en kæmpe investering, som i øvrigt kan komme til at koste regeringen livet, fordi den – helt korrekt – prioriterer sikkerhedspolitik over velfærd.

Regeringen har lige nedsat et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til Forsvarsministeriets organisering, ledelsesstruktur og tværgående økonomistyring. Det skal med andre ord ikke – gentager ikke – lave en strategi for Forsvaret eller til militære anskaffelser. Alligevel har nedsættelsen af udvalget mødt stor modstand blandt dem, der er med til at tegne forsvarsdebatten i Danmark. På X, Facebook og Linkedin postulerer debattører, at der ikke er militærfaglig erfaring i udvalget. Det er simpelt hen forkert, medmindre man mener, at generalløjtnant Ingrid Gjerdem, der er chef for forsvarsstaben i det norske Forsvar, og som har missionserfaring fra bl.a. Afghanistan ikke har militær erfaring.

Ville jeg selv gerne have siddet i dette udvalg? Ja, selvfølgelig. Jeg har både erfaring fra Forsvarskommandoen, Forsvarsministeriet, forskning og historiestudier – men helt ærligt: Jeg har ikke det, der ligner erfaring med effektiv økonomistyring eller logistik i milliardstørrelsen, som den man finder hos direktørerne fra DSV eller Mærsk, der er kommet i udvalget.

Over årene har rapporter fra konsulenthuse smadret dele af Forsvaret. Det ved man godt i Forsvarsministeriet, og derfor er der efter al sandsynlighed en forsigtighed i ministeriet med udvalgets arbejde.

 

Over årene har rapporter fra konsulenthuse smadret dele af Forsvaret. Det ved man godt i Forsvarsministeriet, og derfor er der efter al sandsynlighed en forsigtighed i ministeriet med udvalgets arbejde
_______

 

NUVÆRENDE OG TIDLIGERE OFFICERER i Forsvaret har indtil videre kun i ringe grad bibragt debatten positive fremadrettede input. Der er brug for, at alle disse debattører holder op med at kritisere de beslutninger om besparelser, der fandt sted indtil for relativt nylig. Vi ved godt alle sammen (håber jeg), at det var forkert. Det hjælper os ikke at gentage dette. Det, der er brug for, er faglige input, der kan understøtte udviklingen af et stærkt Forsvar.

Medierne elsker at kritisere at f.eks. udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen kan rejse med en privatjet. Man gør ingen sig den ulejlighed at prøve at forstå, at den praksis ikke er præget af fantastisk luksus – der er tale om ret små jetfly, der i en sikker ramme, hurtigt kan fragte ministre fra et sted til et andet, eventuelt i følge med embedsmænd og journalister. Jeg har selv på en rejse som ansat i Forsvarsministeriet rejst med udenrigsministeren. Det foregik i et almindeligt passagerfly, hvad der betød, at man ikke kunne tale fortroligt og derved forberede sig til møderne. Dét er ikke længere holdbart. Her er tale om ministre, der arbejder med klassificeret materiale og som skal bruge transporttiden til at forberede sig på møder. I marts 2024 oplevede den britiske forsvarsminister at hans fly fik sit GPS-signal jammet. Det giver simpelt hen ikke mening, at vi i Danmark midt under en konflikt med Rusland, ikke transporterer centrale ministre på en sikret måde.

I pressen ser vi også ofte rapporter om dårligt udstyr i det danske forsvar. Men ikke alle historierne er helt korrekte – nogle efterlader et misvisende billede. Fx foregår mange danske materielanskaffelser på en sådan måde, at man eftermonterer radioer og GPS. Det er standardprocedure. Alligevel fremstilles det som en skandale, at de nye kanoner leveres uden dette udstyr.

 

Nuværende og tidligere officerer i Forsvaret har indtil videre kun i ringe grad bibragt debatten positive fremadrettede input
_______

 

FORNYELSEN HASTER – både når det gælder Danmarks sikkerhedspolitik og forsvaret. Forsvaret skal indstille sig på den nye slagmark, og det sker for langsomt. Og sikkerhedspolitikken? Den skal matche den geopolitiske situation vi er i. Her sker der en voldsom kobling, hvor regioner, som vi tidligere har forsøgt at holde hver for sig, nu forbindes. Vi kan ikke længere adskille Kina og Asien fra Rusland og Europa. Det er nu vævet ind i hinanden med bl.a. nordkoreanske styrker i Ukraine. Her mangler vi et sammenhængende og robust dansk svar.

En ny, national sikkerhedsstrategi efterfulgt af en forsvarsstrategi kan skrives på cirka to måneder, af en lille gruppe. Dette vil give retningen for, hvordan man skal anvende de milliarder, som et bredt flertal i Folketinget har afsat. Og jeg stiller gerne op.

Juristerne i ministerier og styrelser må forstå – eller få besked på at tage til efterretning – at den sikkerhedspolitiske situation nu er så anderledes, så vi har ikke tid til tidligere tiders lange høringer og udbud. Og den ældre generation må til gengæld holde op med at kæmpe den sidste krige og forberede sig på den næste. ■

 

En ny, national sikkerhedsstrategi efterfulgt af en forsvarsstrategi kan skrives på cirka to måneder, af en lille gruppe. Dette vil give retningen for, hvordan man skal anvende de milliarder, som et bredt flertal i Folketinget har afsat
_______

 

Lars Bangert Struwe (f. 1968) arbejder med strategi og politisk analyse. Han er ph.d. og har bl.a. været forsker og fungerende kontorchef i Forsvarsministeriet. ILLUSTRATION: Præsident Biden hilser på to af SVMs tre ledere – udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og forsvarsminister Troels Lund Poulsen – under topmødet 12. juli 2023 [foto: NATO]