Alex Vanopslaghs København: Byen bliver ikke længere behandlet som laboratorium for den rødgrønne adels nyeste dille

Alex Vanopslaghs København: Byen bliver ikke længere behandlet som laboratorium for den rødgrønne adels nyeste dille

08.11.2017

.

Denne artikel er gratis. Fuld adgang til sitet kræver årsabonnement: 250 kr./200 for studerende+pensionister (inkl. 4 trykte magasiner sendt med posten, nye betalingsartikler hver uge og gratis adgang til en række udvalgte arrangementer)

Kommentar af Alex Vanopslagh, spidskandidat for Liberal Alliance

KÆRE LÆSER, jeg vil gerne tage dig på en rejse til en ikke så fjern fremtid, hvor Liberal Alliance har flyttet København, så københavnernes behov bliver sat før kommunens behov.

Den rødgrønne adelige klasse bestående af café latte-segmentets mediefolk, journalister, kreative iværksættere og konsulenter har ikke fået held med at gøre København til en by, hvor billige boliger, biler, konventionelt kød og produktionsarbejdspladser er forvist til Vestegnen. Den rødgrønne adelige klasses allierede blandt kommunens kolde hænder har heller ikke haft succes med at forskanse sig yderligere og udbytte de hårdtarbejdende københavnske skatteydere endnu mere. Den slags er heldigvis afværget til fordel for et København med respekt for alle borgere.

Det er et livskraftigt og mangfoldigt København, der vågner på denne dag i den ikke så fjerne fremtid. Her står en københavner op på en helt almindelig hverdag. Hun sætter sig i sit køkken og får en let morgenmad og en kop kaffe, inden hun skal ind til første lektion. Nogen kæreste er det ikke lige blevet til, så hun lever fint i en etværelses lejlighed. Det er ikke meget, men hun er glad for at bo til leje her, og hun er glad for at have fundet den, selvom hun ikke rigtigt kendte nogen i København, inden hun flyttede hertil. Den slags lejligheder er der blevet bygget masser af, siden man droppede det hovedløse krav om, at 75 pct. af lejlighederne i nybyggerier i København i gennemsnit skulle være 95 kvadratmeter store. Det var noget, man havde indført for at lave store lejligheder, der kunne trække flere børnefamilier til København, dengang byen var i anderledes dårlig forfatning, men kravet havde for længst overlevet sig selv.

Boligpriserne i København er stadig særdeles høje, men i det mindste er det nu til at få en bolig uden millioner i banken eller en god bekendt i en andelsforening, sådan som den rødgrønne adel ellers har foretrukket det. Og det er uanset, om man vil leje eller eje, for der er kommet langt flere boliger, så de nogenlunde følger med befolkningsvæksten.
 

Boligpriserne i København er stadig særdeles høje, men i det mindste er det nu til at få en bolig uden millioner i banken eller en god bekendt i en andelsforening, sådan som den rødgrønne adel ellers har foretrukket det
_______

 

Ude på vejen passerer en anden københavner i en bil. Ikke nogen stor bil, men dog en bil, for sådan én har han ofte brug for, selvom han godt kan lide at tage cyklen. Dog skal han ofte rundt i byen med tunge kasser, og så skal han bruge sin bil. Han kører ind mod Indre By til sit første møde. Der er mange biler på vejen, og det går ikke strygende, men tidligere tiders totale trafikkaos på indsnævrede veje og evigt byggerod har heldigvis fortonet sig. København er nu en by, hvor der både er plads til cykler, offentlig trafik og biler. De gennemkørende biler uden ærinde i København kan nu nemlig både køre nord om byen på den gamle ringvej og øst om byen ved hjælp af en ny havnetunnel mellem Nordhavn og Refshaleøen.

Her i Indre By er der sørme en ledig parkeringsplads – faktisk er der massevis af dem i flere etager, så vores københavner i bil glæder sig på vegne af sin medborger i bilen bag ham, der heller ikke skal stresse over det længere. Egentlig er det jo et godt stykke tid siden, at hetzen mod bilister stoppede, men det sidder ligesom stadig i kroppen, at en tur i bil gennem København i dagtimerne skulle være brolagt med evige frustrationer og forsinkelser.

DET ER HVERDAGEN i et København, der har sine prioriteter i orden: Den bliver ikke længere behandlet som laboratorium for den rødgrønne adels nyeste dille eller som pengegenerator til ineffektive offentlige organisationer, men derimod som et sted, hvor seriøse, dygtige og kreative mennesker kan udfolde deres talenter på den måde, de selv finder det bedst.

Der er derfor heller ingen moraliserende kommunale kampagner om at tælle sine æg – hverken dem i æggestokkene eller dem fra de kommunalt udlejede høns – eller om at kvitte smøgerne, for her i kommunen respekterer vi, at borgerne lever deres liv forskelligt.

De skæve eksistenser får den hjælp, de behøver, og bliver hverken mødt med fjernt bureaukrati eller gakkede projekter, men med en nærværende indsats, der tager udgangspunkt i folks livssituation. Hvad brugte de mon alle de penge på før? Jeg så dem i hvert fald ikke, tænker en hjemløs, imens han nyder en stille smøg, inden han skal i seng på et herberg, som han hurtigt fik plads på. Ingen ventetider længere. Livet er ikke let, men det i det mindste blevet lidt lettere, når kommunen er nærværende, hvor den skal være – og usynlig der, hvor den burde være det. Det er selvfølgelig også blevet lettere, fordi Christiansborg i et midlertidigt anfald af nogenlunde fornuft har fulgt Liberal Alliances politik og afbureaukratiseret en lang række lovgivningskomplekser, men den kontante og resultatbaserede ledelsesstil, hvor borgeres behov er i centrum og dårlige ledere fyres, har i særdeles virket i København.
 

Livet er ikke let, men det i det mindste blevet lidt lettere, når kommunen er nærværende, hvor den skal være – og usynlig der, hvor den burde være det
_______

 

Det var en lille rejse til hverdagen i det København, jeg går til valg på at fremme – hvor københavnerne kommer før kommunen.

Alex Vanopslagh (f. 1991) er spidskandidat til Borgerrepræsentationen for Liberal Alliance i Københavns Kommune. Vokset op langt mod vest, bosiddende i Vanløse, cand.scient.pol. Og far til lille Milton på 1 år. Arbejder til daglig som public affairs konsulent.

ILLUSTRATION: Alex Vanopslagh (Finn Frandsen/Polfoto)


_______

Denne artikel er gratis. Fuld adgang til sitet kræver årsabonnement: 250 kr./200 for studerende+pensionister (inkl. 4 trykte magasiner sendt med posten, nye betalingsartikler hver uge og gratis adgang til en række udvalgte arrangementer)