RÆSON i USA: Sådan foregår Obamas valgkampagne

RÆSON i USA: Sådan foregår Obamas valgkampagne

01.11.2012

.

Den amerikanske valgkamp er dyr, og de mange penge og måneders forberedelse leder frem til en kun fire dage lang maratonindsats, hvor målet er at mandsopdække hver eneste vælger.

Af Emil Eiby Seidenfaden, Pittsburgh, Pennsylvania

LÆS OGSÅ:
RÆSON i Pennsylvania: Velkommen til demokraternes svingstat

Abe Shimm er regional feltorganisator for Pittsburgh med dens omkring 1,5 millioner indbyggere. Han har det øverste ansvar for koordineringen af byens Obama-kampagne. Shimm forklarer, at han på nuværende tidspunkt har ansvaret for 13 feltorganisatorer, som er det næste led i kampagnehierarkiet under ham. En feltorganisator har ansvaret for et nabolag på flere tusinde vælgere, og deres fornemste opgave er at sikre, at vælgerne i størst muligt omfang er registrerede og gerne direkte involverede i kampagnen. De hjælper også til med at planlægge, hvordan og hvornår borgerne skal stemme på valgdagen den 6. november, og om der er nogen i deres nærmeste omgangskreds eller familie, der har brug for assistance.

Derudover følger en række mere tekniske opgaver. Blandt andet at informere om eventuel særlig lovgivning vedrørende valget. I visse amerikanske stater er det eksempelvis tilladt at stemme før valgdagen, ligesom det indtil for nyligt var oppe som lovforslag, at alle vælgere i Pennsylvania skulle fremvise gyldigt foto-ID ved valgstederne for at få lov at stemme. Lovforslaget blev dog 3. oktober afvist ved domstolene til stor lettelse for kampagnefolkene. Men oplysninger om valgloven er ikke alt. Kampagnen skal selvfølgelig også informere om præsidentens politik, så vælgere, der endnu ikke har bestemt sig, sætter deres kryds ud for Obama.


Alt bliver målt

Det hele skal varetages af 13 personer, som hver har ansvaret for et distrikt i en by på størrelse med København. De mange frivillige har derfor stort ansvar og kampagneledelsen er afhængig af en del tal og statistik: ”Vores organisation er i høj grad baseret på målinger. Vi kigger konstant på vores resultater, hvor vores kvoter ligger, og hvad vi skal gøre bedre” siger Shimm. Det kommer til udtryk ved daglige telefonkonferencer. De 13 feltorganisatorer rapporterer hver aften dagens nøgletal fra deres respektive distrikter tilbage til Abe Shimm, som noterer dem, sammenligner med de ugentlige mål og rapporterer videre op ad kæden til kampagneledelsen i Pennsylvania.

”For mig har dagen været en succes, hvis det har været en rolig dag,” siger Shimm: ”En dag, hvor alle mine organisatorer er opdaterede på programmet, bevæger sig i den retning, de skal, og forbereder sig til Get Out The Vote-indsatsen”.

Abe Shimm selv blev hyret i juni 2011. I de 16 måneder siden da har han arbejdet på at opbygge sit hold af feltorganisatorer. Så snart de blev hyret og tildelt et distrikt, gik de i gang med at identificere og hverve alle tænkelige Obama-støtter i nabolaget. Hvis der er mange demokrater med tid og ressourcer til at engagere sig i kampagnen i nabolagene, er det gået relativt hurtigt. I i de mere Obama-skeptiske forstæder og landdistrikter, er der aldrig kommet noget effektivt frivilligt lederskab op at køre. Derfor er meget af arbejdet overladt til feltorganisatoren og hans stab af praktikanter i de områder.


Der er brug for alle

Men når det lykkes, og et hold af lokale frivillige ledere er på benene, er deres opgave at mobilisere så mange almindelige frivillige som muligt til faste indsatsområder: Det kan være telefonbanker – altså grupper af frivillige, som ringer til registrerede vælgere om valget, rekrutterer dem som frivillige eller blot noterer, hvilken kandidat de støtter. Der er også dør-til-dør-aktioner, hvor de frivillige møder vælgerne ansigt til ansigt og afholder events, der kan hjælpe kampagnen med at nå ud til så mange borgere som muligt.

En central database, som alle lokale ledere, praktikanter og feltorganisatorer har adgang til, sørger for at kampagnens oplysninger om alle registrerede vælgere konstant bliver opdateret og inddelt efter, hvem der støtter henholdsvis Obama og Romney, hvem der er usikre, og hvem der ikke har besluttet sig. Det er de nøgletal, der hver aften bliver indrapporteret til Abe Shimm via aftenrapporten. Det store behov for databehandling betyder, at selv frivillige, der hverken er i stand til at gå fra dør til dør eller ringe til folk, kan bidrage med at indtaste de mange data, der bliver produceret hver dag: ”Vi afviser ikke nogen”, siger Abe Shimm. En tilgangsvinkel, der minder om den landsdækkende kampagnes metode med at sende daglige e-mails til Obama-støtter i hele USA med anmodninger om små donationer på ”5 dollars eller hvad du har”. Det hele efter princippet om mange bække små.


Kampagnens klimaks

Arbejdet munder ud i Get Out The Vote-indsatsen. Det er de fire dag, som hele den månedlange kampagneindsats har været forberedelse til. Indsatsen starter 3. november – tre dage før valgdagen – og her skal al den information, som kampagnefolkene har samlet ind og holdt ved lige om deres vælgere, bruges til at minde hver eneste registrerede Obama-støtte om at huske at stemme – og om nødvendigt at hjælpe ham eller hende med få det gjort, før valgstederne lukker. Assistance er også påkrævet på valgstederne. Vælgerne i de lange køer skal have mad, drikkevand og endda underholdes. Der arrangeres også advokatbistand, hvis der skulle opstå tvivl om en vælgers rettigheder.

”Vi har undersøgelser, som viser os værdien af alting. Lige fra at banke på en dør, ringe folk op, efterlade brochurer på deres dørtrin, hvis de ikke er hjemme,” siger Abe Shimm. ”Vi ved, at jo tættere på valget, vi er, jo højere værdi har en samtale, og vi ved, at en samtale på dørtrinnet har større værdi end en samtale over telefonen. Så vi stræber efter at have så mange ansigt-til ansigt-samtaler tæt på valgdagen som overhovedet muligt. Så kan vi være sikre på, at de er klar over, hvornår valget er, hvor de skal stemme henne, men også hvordan valgdagen ser ud for dem. På den måde kan vi være sikre på, at hver eneste vælger, som støtter Præsident Obama, har en plan for, hvordan han eller hun kommer til det rigtige valgsted og får sat sit kryds.”


Emil Eiby Seidenfaden er BA i Historie fra KU og er fra august til november bosiddende i Pittsburgh Pennsylvania, hvor han vil følge og deltage i Obamas valgkampagne. Han dækker det amerikanske præsidentvalg for RÆSON gennem en række analyser og kommentarer.

zp8497586rq